perjantai 21. syyskuuta 2007

Tutkiva oppiminen ja trialogisuus käytännössä

IT-kouluttajien syysseminaari 19.9. käsitteli tutkivaa oppimista ja trialogisuutta käytännön kokemusten kautta. Työskentelymuotona oli fishbowl-keskustelu.




Tässä nauhoitteen aikajana noin minuutin tarkkuudella:

1: Tutkivan oppimisen tiivis kertaus; Tarmo Toikkanen
4: Kokemuksia tutkivan oppimisen sovelmisesta; Eija Kalliala
9 Kokemuksia tutkivan oppimisen soveltamisesta; Helena Venäläinen
12 Erilaiset oppijat; Reetta Ristola, Tarmo, Irmeli Pietilä
16 Arvioinnista; Irmeli, Tarmo, Helena
17 Ohjauksen merkitys; Marja Brandtberg
18 Kokemuksia yhteisöllisestä opetuksesta, yksilöllisyydestä ja ohjauksesta; Jussi Vuorikoski
21 Kysymyksiä oppijoiden asiantuntijuuden jakamisesta ja teknologian hyödyntämisestä; Seppo Salo
23 Oikeat ja virtuaaliset persoonat; Irmeli; Jussi
24 Konservatiiviset oppijat, demokraattinen opetusmalli; Reetta, Jussi
26 PBL, tutkiva oppiminen, ymmärrys; Mirja Reijonen, Tarmo, Helena
28 Oppimistavoitteet, tärkeiden taitojen oppiminen; Mirja, Helena
30 Tutkivan oppimisen edut näkyvät; Helena, Eija
31 Oppimistavoitteiden saavuttaminen; Seppo, Helena, Eija
33 Tutkivan oppimisen puutteet, suunta trialogisuuteen; Helena, Tarmo
35 Trialoginen oppiminen, kolme oppimisen metaforaa, esimerkkinä pianon soitto; Tarmo, Eija
39 Tulkintaa trialogisesta oppimisesta, yhteys työssä oppimiseen; Jussi, Reetta
41 Miten tämä kaikki soveltuu nuoremmille oppijoille?; Reetta, Tarmo
43 Minkälaista oppimista kukin metafora tuottaa ja mihin se soveltuu; Pentti Saastamoinen, Tarmo
47 Työkalujen käyttö eri metaforien mukaisesti; Jussi
49 Hajautettu asiantuntijuus, kykyjen epätaisainen jakautuminen, ohjaus ja oppimistavoitteet, vertaisopetus; Mirja, Tarmo, Jussi
52 Opetuksen laadunvarmistus, arviointitekniikat, seuranta, ohjaus; Reetta, Seppo, Jussi, Eija, Tarmo
60 Ongelmalähtöisyys ja oppijoiden omien aiheiden löytäminen; Jussi
1:01 Käytännön tekniikoita ryhmätyön arviointiin; Marja, Tarmo, Eija
1:04 Portfoliot; Tarmo, Eija, Seppo
1:07 Arvioinnista ja kokeista lähi- ja etäopetuksessa; Leena Lahtinen, Mirja, Tarmo, Jussi
1:12 Opettajan työmäärä tutkivassa oppimisessa; Mirja, Helena, Eija, Tarmo, Jussi
1:15 Tekniikan hyödyntäminen opetuksessa; Helena, Jussi, Tarmo
1:18 MediaMaisterin näkökulmaa; Tuomas Lehtinen
1:24 Ideoiden ja materiaalin jakamisesta ja kopioinnista; Reetta, Jussi, Eija, Tuomas, Leena,
1:29 Tekniikasta; Jussi, Leena, Tuomas
1:31 Mobiilioppimisesta; Tuomas
1:32 Oppivatko opettajat?; Reetta, Jussi, Leena,
1:34 Opiskelijaryhmän koosta ja oppivasta organisaatiosta; Seppo, Tarmo
1:37 Hallinnolliset haasteet uudistukselle; Leena, Tarmo, Eija
1:38 Poissaolot, häviävät opiskelijat, seuranta; Leena, Tarmo, Eija, Tuomas, Mirja
1:45 Fishbowl-keskustelun päättäminen, tunnelmat osallistujilta
1:51 Yhteenveto ja lopetus

Ei kommentteja: